سرآغاز مدیریت بازرگانی به فرانسه و دانشگاه ESCP Europe بر مي گردد. اين رشته به بحث پیرامون چگونگی کنترل سود و سرمایه و هزینه و استفاده بهینه از امکانات میپردازد. در ايران اين رشته کار خود را از سال 1333 به موجب قراردادي که بين دانشگاه تهران و دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به منظور تربيت مديران سازمان هاي دولتي و خصوصي، با همکاري اساتيد آمريکايي در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز به کار نمود و به تدريج در کشور گسترش يافت و در مقاطع و دانشگاه هاي ديگر هم ارائه شد.
در واقع مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است، مدیر بازرگانی یک بنگاه اقتصادی بايد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصولي محصول یا خدمات یک شرکت تلاش کند. پس نقشي اساسی در سود و زیان شرکتها دارد.
از نقاط قوت فارغ التحصيلان اين رشته مي توان به کسب اطلاعات وسيع در زمينه هاي مختلف بازرگاني و بازاريابي، روابط انساني و امور مالي و اقتصادي اشاره کرد.
از اين مديران انتظار مي رود بتوانند در سطح مديران اجرايي در سازمان هاي بازرگاني، صنعتي و دولتي به انجام وظيفه نمايند و يا به سمت مشاوره مديريت بپردازند.
انتظار مي رود اين فارغ التحصيلان پس از کسب تجربيات کافي بتوانند مسئوليت هاي بيشتري را در سطوح بالاي سازمان عهده دار گردند.
به علاوه اين فارغ التحصيلان مي توانند در کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي که در سازمان هاي بزرگ از اهميت فراواني برخوردار است مشغول به کار گردند.
در نهايت هدف از اين رشته را مي توان اين گونه عنوان نمود:
· آشنايي دقيق با وظايف اساسي سازمان هاي بازرگاني
· افزايش مهارت و توانايي دانشجويان در شناخت مسائل مبتني بر مديريت، جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به هر يک از اين مسائل، ارزيابي راه حل هاي مختلف در مورد هر مسئله و تصميم گيري و اجراي تصميمات اخذ شده.
· افزايش مهارت و توانايي دانشجويان در شناخت شرايط و اوضاع و احوال متغيرهاي اجتماعي، اقتصادي، تکنولوژيکي و سياسي و تطبيق برنامه هاي سازمان با شرايط جديد
· ايجاد زمينه هاي لازم و تشويق دانشجويان به خودآموزي و رشد فردي و حرفه اي
مجموع واحدهای درسی این رشته در مقطع کارشناسي ارشد 32 واحد است. تعداد 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درس های این گرایش دو واحدی هستند و دانشجو باید14 درس دانشگاهی را بگذراند. از مجموع درس های این رشته 4 واحد درس مدیریت پیشرفته، 4 واحد تحلیل آماری و تحقیق در عملیات و مابقی آن دروس اختصاصی این رشته در زمینه آشنایی با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار می باشند.
اين رشته داراي گرايش هاي متعددي مي باشد که از آن جمله مي توان به گرايش بازاريابي، گرايش مديريت تحول، گرايش بازاريابي بين الملل، گرايش بازاريابي داخلي و ... اشاره نمود.
واحدهاي رشته مديريت بازرگاني در مقطع کارشناسي ارشد
دروس پيش نياز | تعداد واحد |
کامپيوتر | 2 |
آمار | 2 |
روش تحقيق | 2 |
دروس اصلي | تعداد واحد |
مديريت منابع انساني پيش رفته | 2 |
تئوري هاي مديريت پيش رفته | 2 |
تحليل آماري | 2 |
سيستم هاي اطلاعاتي مديريت پيش رفته | 2 |
مديريت استراتژيک پيش رفته | 2 |
بازارشناسي و مسائل بازاريابي | 2 |
مديريت رفتار سازماني پيش رفته | 2 |
حسابداري مديريت | 2 |
تحقيق در عمليات | 2 |
اقتصاد مديريت | 2 |
پايان نامه | 4 |
گرايش بازاريابي | واحد | گرايش مديريت تحول | واحد | گرايش بازاريابي بين الملل | واحد | گرايش بازاريابي داخلي | واحد |
تحقيقات بازاريابي | 2 | روش تحقيق در رفتار سازماني | 2 | حقوق بازرگاني بين الملل | 2 | اقتصاد بازرگاني ايران | 2 |
بازاريابي صنعتي | 2 | نظريه ها و فرآيندهاي تحول سازماني | 2 | مديريت صادرات و واردات | 2 | سازمان هاي پولي و مالي ايران | 2 |
رفتار مصرف کننده | 2 | نظريه ها و فرآيندهاي ارتباطات سازماني | 2 | سازمان هاي پولي و مالي بين المللي | 2 | مديريت سرمايه گذاري ها | 2 |
سمينار در مسائل بازاريابي | 2 | سمينار در مسائل رفتاري | 2 | سمينار در مسائل بازرگاني بين الملل | 2 | سمينار در بازاريابي داخلي | 2 |
برچسبها: مديريت، مديريت بازرگاني، کارشناسي ارشد، گرايش بازاريابي، گرايش مديريت تحول، گرايش بازاريابي داخلي